پس از درگذشت مهسا امینی، زمان آن رسیده است که ماله‌کشان حجاب سکوت شرم پیشه کنند

۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲
نویسنده: خدیجه خان
ترجمه:لیلیت

حجاب زنان همواره تصویر نمایانگر حکومت مذهبی ایران بوده است که پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ اجباری شد. از آن زمان، هر زنی که این قانون را زیر پا می‌گذارد، ممکن است زندانی شود. همچنین به روحانیون و هر انسان فضول دیگری به نوعی مجوز داد تا زنان را در خیابان به دلیل «بی حرمتی» یا «نافرمانی» آزار و اذیت کنند. ما (در خارج از ایران) به لطف مخالفان شجاعی که در مورد این مسائل به ما اطلاع رسانی می‌کنند از این رویدادها مطلع شدیم. از جمله مریم نمازی، سکولاریست و فعال حقوق بشر بریتانیایی-ایرانی است که بی وقفه علیه زن‌ستیزی مذهبی مبارزه می‌کند. او بارها و بارها در مورد خطر نادیده‌گرفتن نفوذ فزاینده اسلام‌گرایی به جهان هشدار داده است. او خواستار همبستگی بین المللی و تعهد برای “رساندن صدای زنان و مردان شجاع در ایران” شده است.
عفو بین‌الملل مرگ فاجعه‌بار مهسا امینی را محکوم کرده و خواستار آن شده است که «رهبران جهان از فراخوان برای یک مکانیسم مستقل بین‌المللی برای تحقیقات و بازخواست، برای رسیدگی به بحران جنایات بی عقوبت حکومت ایران حمایت کنند». کمیته حقوق بشر سازمان ملل نیز خواستار تحقیقات مستقل درباره مرگ مهسا شد. باید دید ملاها چگونه به همه اینها پاسخ خواهند داد. با این حال، من شک دارم که آنها به زودی از مواضع خود در زمینه حجاب و اخلاق چشم پوشی کنند.
به عنوان مثال، مصاحبه ای را که بین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و کریستین امان پور، خبرنگار سی ان ان برنامه ریزی شده بود، در نظر بگیرید. به این روزنامه‌نگار باسابقه گفته شد که در مصاحبه رئیسی، که اولین مصاحبه وی در خاک آمریکا بود، باید حجاب داشته باشد، “برای احترام” به رئیس جمهور و “وضعیت کنونی ایران”. اما امانپور از خود مقاومت نشان داد، سازش نکرد و با سرافرازی موقعیت را ترک کرد. او فقط از گذاشتن حجاب سر باز نزد، بلکه درواقع از کرنش به خواسته‌های اسلام‌گرایان خودداری کرد. حرکتی بزرگ در همبستگی با زنان ایرانی!

با این حال، نمی توان همین را در مورد دیگران گفت. ماله کشان حجاب نمی توانند نگاه تحقیرآمیز خود را نسبت به زنانی که از حجاب -به عنوان نماد عفت- دوری می کنند، پنهان کنند.

اِد حسین، نویسنده و استاد دانشگاه جورج تاون، مسلمان رادیکال سابق، در توییتی نوشت: «شما می توانید با رژیم ایران مخالفت کنید و همزمان از حجاب برای زنانی که آن را انتخاب می کنند حمایت کنید. نگذارید رژیم مجبور به دفاع از حجاب شود. سوزاندن حجاب همانقدر احمقانه است که حکومت با زور آن را تحمیل کند.»
ولی خیر، تحمیل حجاب “احمقانه” نیست، “سرکوبگرانه و مضر” است. سوزاندن نماد این رژیم پاسخی مشروع از سوی زنان ایرانی است. حسین به همین جا بسنده نکرد. وی در پاسخ به انتقادها در توئیتی نوشت: «پس نیروهای سکولار ایران، آماده باشید تا همانگونه که در سال ۱۳۵۷ و پس از آن شکست خوردید، دوباره بازنده شوید.»
به نظر می رسد حسین از این واقعیت غافل است که وقتی زنان ایرانی از پوشیدن حجاب اجتناب می‌کنند، این کار را از “روشنفکران سوتین-سوز فرانسوی” الهام نگرفته‌ اند. آنها فقط می‌خواهند از آفت فرهنگ عفاف که حجاب نماد آن است رهایی یابند.

زهرا سلطانه، نماینده بریتانیایی نیز به لیست این ماله کشان اضافه شده. او با ابراز همبستگی با زنان ایرانی گفت که تظاهرات در ایران «مشابه اعتراضات قبل از آن در هند و فرانسه است».

افرادی که این نگرش ساده‌انگارانه را دارند نمی‌فهمند که زنانی که در خیابان‌های ایران تظاهرات می‌کنند، برای آزادی مبارزه نمی‌کنند تا از سبک زندگی زنان غربی تقلید کنند، بلکه آنها خواهان حقوق اولیه انسانی خود هستند، (و البته که ایرادی هم ندارد اگر آن سبک زندگی را هم بخواهند).

تجربه روزمره زورگویی، ارعاب، آزار و شکنجه شدن به دلیل رعایت نکردن قوانین حجاب را نمی توان با هیچ چیز در غرب مقایسه کرد – حتی در فرانسه، جایی که دختران نمی توانند در مدارس روسری به سر کنند و زدن روبنده ممنوع است. ماله‌کشان حجاب با تمام قوا به میدان آمده‌اند و تلاش می‌کنند این دو موضوع را معادل با هم جلوه دهند.

با این وجود، این واقعیت باقی می ماند که زن ستیزی رایج مذهبی، توهین به کرامت انسانی زنان است. تفکری که به نام عفت دینی بر انقیاد کامل زن اصرار دارد از اخلاق منفک است و هرگز نباید عادی شود.

با این قیام اخیر در ایران، واضح است که جریان امور در حال تغییر است. کسانی که به عنوان ماله کش عمل می کنند باید بدانند که بازی فریبنده لفاظی دیگر بدون چالش نخواهد بود.

این که «حجاب باید یک امر انتخابی برای زنان باشد» در دنیای واقعی چیزی جز خیال بافی نیست. زمان آن فرا رسیده است که ماله کشان حجاب در صندلی عقب نشسته و اجازه دهند زنان کنترل زندگی خود را در دست بگیرند.

#mahsa_amini
خدیجه خان روزنامه نگار و مفسر مقیم بریتانیا است

منبع: نشریه آنلاین صدا٬ بازتاب دهنده دیدگاههای زنان دارای میراث و پیشینه اسلامی

امتیاز شما به نوشته؟
[کل: 0 میانگین: 0]
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.